Showrooming – skúšame v obchode, nakupujeme online

Showrooming ako forma nakupovania naberá na popularite. Rozhodli sme sa bližšie pozrieť na tento fenomén, ktorý prekonáva hranice krajín aj kontinentov.

Zákazníci to robia stále častejšie. Idú do obchodu, tam si vec poriadne prezrú, porovnajú vlastnosti, vyskúšajú, zistia ďalšie informácie, porovnajú s konkurenčnými značkami a následne si kúpia tovar cez internet za nižšiu cenu. Na trhu sa navyše objavuje stále viac aplikácií, ktoré aktívne vyhľadávajú a porovnávajú ceny, čo v konečnom dôsledku ešte viac odláka zákazníkov v kamennom obchode od uskutočnenia toho posledného kroku, ktorým je zaplatenie pri pokladni.

Do obchodu s mobilom

Nakupujúci už ani nemajú potrebu sa skrývať. A je to tak úplne v poriadku. Možno ešte nedávno potrebovali odbehnúť domov a zistiť tak cenu online. Lenže načo bežať domov, keď máte celý výpočtový svet v ruke. Vďaka rýchlemu mobilnému internetu nepotrebujete ísť nikam. Stále viac zákazníkov sa bez najmenších obáv prechádza po obchode s tým, že rovno pozerajú ceny tovaru online.

Z toho samozrejme nemusia mať predajcovia radosť, miglior barbecue elettrico. Vďaka zopár kliknutiam máte rovno pred sebou širokú ponuku rôznych obchodov. Vzhľadom k neustále sa znižujúcim nákladom na prepravu a jej zrýchľovaniu (k čomu tiež výrazne prispieva práve automatizácia a nové technológie) si môžete tovar za miernu prirážku objednať z opačnej strany zemegule a stále to môže byť výhodnejšie než kupovať ho v obchode u vás na rohu.

Veľké malé obchody

Na trhu pôsobí aktuálne mnoho veľkých online predajcov, ale dokážu im stále konkurovať malé online predajne. A to ako cenou, tak aj službami. Podstatná je pritom veľkosť investície. Krásou online obchodu je, že za skvele vyzerajúcou stránkou a skvelými referenciami môže nakoniec byť malá garáž, v ktorej sú od zeme až po strop naskladané krabice tovarom. Tie dvakrát týždenne zoberie šikovný pomocník na poštu a rozošle. Do týždňa máte tovar doma s pocitom skvelej služby a lacnejšie.

Malé kamenné obchody sú spravidla osobnejšie. Predavač či predavačka vás už môžu poznať a predovšetkým poznať váš vkus. Nie je na škodu mať niekoho, kto vám dobre poradí. Vďaka novým technológiám však v súčasnosti môžete z tohoto pocitu profitovať aj vo veľkom online obchode. Aj giganti na trhu budú presne vedieť, čo ste si kúpili naposledy. Dokonca aj to, čo ste si naposledy prezerali, vložili do košíka a nekúpili. Z toho, čo ste nakupovali, budú vedieť uhádnuť aj čo sa asi práve chystáte robiť a podľa toho prispôsobia svoju ponuku. Spravidla dokážu uhádnuť dovolenku, svadbu, narodenie dieťaťa. A budú sa k vám podľa toho správať. Vy budete za odmenu mať pocit, že nakupujete u svojho suseda, ktorý vás dobre pozná.

Frustrované obchodné domy

Hoci showrooming môže byť hlavným zdrojom frustrácie pre obchodné domy, prinútil mnohé lokálne obchody, aby zlepšili svoje služby. Niektoré veľké obchody – ktoré si to mohli dovoliť – už vyvinuli aplikácie, ktoré v obchode zákazníkovi umožnia skenovať čiarové kódy, čítať recenzie iných zákazníkov, zistiť najnovšie zľavy, získať zľavové kupóny a podobne. Samozrejme, aplikácie nezobrazujú ceny konkurencie a neponúknu zákazníkom výhodnejšiu ponuku u susedov. Je to ale krok správnym smerom.

Internetové obchody zaznamenali obrovský nárast v posledných rokoch. Inteligentní maloobchodníci reagujú na zdokonalené užívateľsky prívetivé stránky, priamejšie propagačné akcie, lákavé vernostné programy a klasickú staromódnu službu obchodu na rohu. Tú veľké reťazce nikdy neponúknu a tak sa ich frustrácia zväčšuje. Súboj o zákazníka teda zvádzajú online obchody s príjemnou atmosférou malých obchodov v susedstve.